Nieuwe Utrechtse studentenpartij mikt op drie zetels

Een groep Utrechtse studenten is bezig met de oprichting van een politieke partij, genaamd Student & Starter. De initiatiefnemers hopen drie zetels te halen tijdens de verkiezingen van de gemeenteraad op 19 maart 2014.

Dat bevestigt Steven Menke (foto), woordvoerder van de studentenpartij in oprichting. Hij is student aan de Universiteit Utrecht en Universiteit voor Humanistiek en actief in de medezeggenschapsraden. Wie er op de lijst komen te staan is nog niet bekend en op de inhoud van het programma wil hij nog niet ingaan. ‘Komende week lanceren we de partij en voor die tijd wil ik er nog niet veel over kwijt.’ Navraag bij de gemeente leert dat de partij zich nog niet officieel heeft ingeschreven, maar dat is nog tot eind december mogelijk.
Interview
De plannen voor de partij zijn wereldkundig gemaakt in een interview van een studente journalistiek op Thepostonline.nl. Verder is er een pagina op Facebook, die inmiddels ruim 100 keer is geliked. Daar staat: ‘Wij zijn er vanuit studenten en starters voor heel Utrecht. We zijn aanwezig in de stad, maar niet in het stadhuis – en dat is voor zowel de stad als studenten en starters een gemis.’ Hij zegt desgevraagd dat er ook studenten van de HU bij betrokken zijn, maar wil niet zeggen wie.
In het artikel op Thepostonline.nl vertelt Menke dat de partij het voor studenten en starters makkelijker wil maken te participeren in de lokale politiek. Hoog op de agenda staan huisvesting en werkgelegenheid: ‘De huisvesting in Utrecht is voor studenten een drama, maar voor starters nog veel meer. Voor de werkgelegenheid moet er een kenniseconomie komen. Veel mensen hebben hier gestudeerd, super veel kennis opgedaan en dan gaan ze weer weg. Al het menselijk kapitaal dat je hier opbouwt verdwijnt.’
Raadslid
De studenten moeten zich straks nog wel bewijzen als ze in de gemeenteraad zitten, zegt Menke in het interview. ‘Als nieuwe partij moet je je altijd bewijzen, maar met studenten is het net wat lastiger. Je wordt snel in een hoek gezet, dus daar moet je voor oppassen. Als je raadslid bent kan je niet meer helemaal kapot gaan in de kroeg. En je moet je extra bewijzen als professional. Veel mensen zien studenten als overlast, maar als je studenten en starters weghaalt uit Utrecht, dan houd je een soort Almere over. Waarom zou je studenten nu niet serieus nemen, maar over vier jaar als ze afgestudeerd zijn wel? Wat is het verschil?’