Aantal kamers groeit

Het aanbod van studentenkamers groeit explosief. Utrecht had in maart 47 procent meer beschikbare woonruimte als in dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit een onderzoek van de particuliere bemiddelingsite Kamernet.nl.

Er kwamen afgelopen maand 1277 kamers vrij, dat is 411 meer als in maart 2008. Utrecht staat hiermee tweede in de Nederlandse ranking. Rotterdam kende de grootste stijging (51,5 procent).

Ondanks de groei van het aanbod blijven de huurprijzen van kamers overal stijgen. In Utrecht zijn de prijzen relatief stabiel. Voor een kamer van 16 vierkante meter legt de student 357 euro neer, dat is 15 euro meer dan vorig jaar. Deze stijging van 1,1 procent is het laagst van alle Nederlandse studentensteden.

In Enschede zijn de kamers het goedkoopst: gemiddeld 247 euro. Dat is bijna honderd euro goedkoper dan het gemiddelde van 345 euro. In Amsterdam moeten studenten 464 euro neertellen.