Academies voor verloskunde gaan samen met hogescholen

De zelfstandige academies voor verloskunde gaan vanaf september fuseren of samenwerken met hogescholen en academische ziekenhuizen. Dat eiste de overheid.

De Rotterdamse opleiding tot verloskunde gaat op in de Verloskunde Academie Rotterdam van de Hogeschool Rotterdam en het Erasmus Medisch Centrum. De Academie Verloskunde Maastricht transformeert tot een faculteit van de Hogeschool Zuyd en haalt de banden aan met het Academisch Ziekenhuis Maastricht. De Verloskunde Academie Amsterdam & Groningen gaat in een nieuw instituut samenwerken met de Hogeschool Inholland en het Medisch Centrum van de Vrije Universiteit.

De fusies zijn een gevolg van afspraken tussen de ministers om de voormalige vroedvrouwenopleidingen over te hevelen van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) naar OCW. De opleidingen moesten aansluiting zoeken bij de rest van het hoger onderwijs.

Jeannette Spitje, directeur van de Rotterdamse opleiding, ziet de ontwikkelingen zonnig in. ‘We hebben nu veel meer mogelijkheden. We kunnen meedoen aan onderzoeksprojecten, lectoraten oprichten en hoogleraren aanstellen. Studenten kunnen kiezen uit veel meer minoren.’