Actie tegen scheppingsfolder

Journalistiekstudent André Weststrate is met zijn huisgenoot Coen Brummer een stickeractie begonnen tegen de brochure ‘Evolutie of schepping – wat geloof jij?’, die door een aantal christelijke organisaties wordt verspreid.

De eerste duizend brievenbusplakkers ‘NEE géén creationisme, JA wél Darwin’ zijn gedrukt en worden verkocht via de website www.neecreationisme-jadarwin.nl. De derdejaars student Weststrate benadrukt dat de actie niet tegen gelovigen bedoeld is. ‘Het verspreiden van de zes miljoen folders moeten ze vooral doen. Waar we op tegen zijn is dat de inhoud van de folder wetenschappelijk niet klopt.’

De uitgave wordt medio februari op de 200ste geboortedag van Charles Darwin (bedenker van de evolutietheorie) huis-aan-huis bezorgd. In de folder wordt betoogd dat zowel het scheppingsverhaal als de evolutietheorie een kwestie van geloven is.

Weststrate: ‘Ik snap dat de mensen in de tijd dat de bijbel werd geschreven zo’n verhaal wel geloofden, er was toen geen wetenschappelijk bewijs dat de schepping tegensprak. Maar in 2008 is dit toch wel achterhaald.’ Er zijn inmiddels 250 stickers besteld.