Afstuderen in Second Life

In twintig weken een virtueel bedrijf opzetten. Dat is de opdracht die drie studenten moeten uitvoeren in het Virtual Business Lab, de naam van het project. De resultaten moeten ze daarna presenteren in Second Life.
Docent Henk Penseel, initiatiefnemer van het project, is razend enthousiast. ‘De groeimogelijkheden van het virtuele leven zijn enorm en als opleiding willen we ook ondernemers voor de virtuele markt leveren.’
Second Life is sinds 2003 in de lucht en wereldwijd hebben zo’n vier miljoen internetters zich aangesloten op deze virtuele ontmoetingsplek, waarbij iedereen zijn eigen persoonlijkheid en leven kan inrichten. Het is geen spel met winners of verliezers, maar ‘inwoners’ kunnen Second Life bezoeken alsof het hun tweede leven is. Ze kunnen contacten leggen, bedrijven oprichten en ook dingen kopen, met de zogeheten Linden dollars. Deze dollars zijn te koop voor US dollars, wat het spel dus ook zo echt maakt. Er valt geld te verdienen in deze virtuele wereld, maar ook te verliezen. Grote bedrijven zoals ABN Amro en Reebok hebben zich al gevestigd.
De Hogeschool Utrecht is niet het enige hoger onderwijs-instituut dat zich bemoeit met het ‘spel’. De Vrije Universiteit in Amsterdam opent haar virtuele campusdeuren en ook de Technische Universiteit in Delft  wil een eigen campus in het tweede leven. (SH)

In het volgende nummer van Trajectum een uitgebreid artikel over de mogelijkheden van Second Life.