Nieuws

Alleen excellent tegen beloning

Hoge cijfers moeten beloond worden met een geldprijs, een leuke stage of een semester in het buitenland, zeggen studenten. Zolang het voor hen niet uitmaakt of ze zessen of tienen halen, zullen ze niet harder gaan werken.

Dat blijkt uit een gezamenlijke prijsvraag van de wetenschappelijke vacaturesite Academic Transfer en de denktank Battle of Concepts. Studenten konden met minister Plasterk meedenken over de beste manier om excellentie te stimuleren in het hoger onderwijs. In totaal werden er 98 voorstellen gedaan door studenten van 24 hogescholen en universiteiten. Een vakjury, met daarin zwaargewichten als de voorzitters van de KNAW en de VSNU, selecteerde tien voorstellen die tijdens het zomerreces als ‘inspiratiebundel’ aan de minister werden gepresenteerd.

Marie-Anne van Stam van de Universiteit van Amsterdam won met haar voorstel ‘Verschillende studenten, verschillende talenten’ de hoofdprijs van 1500 euro. ‘Als je niet beloond wordt voor harder werken, is het zinloos om dat te doen’, stelt Van Stam. Ze adviseert instellingen excellentiepunten uit te keren aan studenten die zich extra verdiepen in een onderdeel van hun studie. Die punten komen op het diploma te staan en er zijn geldprijzen mee te winnen.  

‘Opvallend is dat bijna alle voorstellen kiezen voor een uitwerking die niets te maken heeft met de meer traditionele benaderingen van excellentie, zoals selectie of honoursprogramma’s’, zegt jurylid Geri Bonhof, tevens collegevoorzitter van Hogeschool Utrecht. Liefst willen de studenten beloond worden voor hoge cijfers, met geldprijzen of een internationale uitwisseling. Ook praktijkervaring, onderlinge competitie en een cultuuromslag zullen studenten naar hoge cijfers doen streven. Excellentie moet cool worden, zeggen de studenten.