Altijd relaxed

Hoe is het balletje gaan rollen?
Veertien jaar geleden ging ik met mijn ouders mee op wintersport. Zeven jaar later ging ik skateboarden met vrienden en zo kwam ik op snowboarden. Ik leerde het op een rollerbaan, een soort lopende band. Omdat dat een stuk moeilijker is leerde ik gelijk een goede techniek aan. Ik ga meerder keren per jaar met mijn vrienden op wintersport, meestal twee weken aaneen. Dan leer je het een stuk sneller. Vriendinnen laten we thuis.

Hoe sta je tegenover skiërs?
Ik begon met skiën, dus ik weet waar ik over praat. Ze zijn meestal technisch zwakker. Dat komt doordat zij meer voor het feesten gaan. Skiërs kijken vaak ’s middags even hoe de sneeuw erbij ligt en gaan dan tot diep in de nacht aan het bier. Wij drinken ook wel een biertje, maar komen ’s ochtends wel ons bed uit om de piste te trotseren. Snowboarders leven voor de sport.
Verder zijn boarders relaxter dan skiërs. Als ik een skiër zie, weet ik welke bochten hij gaat maken. Andersom niet. Ik wil ook niet dat ze rekening met mij houden, dan gaan ze onvoorspelbare dingen doen. Laat mij het maar inschatten, dan gebeuren er geen ongelukken. Ik heb nog nooit iets gebroken, misschien doe ik wel niet genoeg mijn best…

Hoe combineer je studie met je hobby?
Ik loop gelukkig stage bij een boardmerk, Salomon. Dat is vooral gericht op snowboarders en studenten. Mede daardoor ben ik gevraagd voor het NSSK. Kennelijk heb ik veel organisatietalent. Met nog twee jongens en twee meisjes vormen we de organisatie. Ik ben nu secretaris en met tien uur per week waarschijnlijk het actiefste lid.

Wat gaat er gebeuren?
Het NSSK is vijf jaar oud en is ontstaan uit een aantal snowboardverenigingen. Dit wordt het eerste jaar dat we het alleen met sponsor Ripstar gaan organiseren. Een paar andere merken wilden een meer hardcore (hoger niveau, red.) week. Wij besloten open te blijven voor alle boardende studenten. Er is voor elk wat wils en een stuk goedkoper. De onderdelen slalom en Big Air spreken voor zich. (Als je het niet weet, Big Air zijn hoge sprongen, red.) Er zijn ook clinics en feesten.
Het gaat spannend worden, ik hoop dat er genoeg sneeuw ligt. We gaan met honderd man. Onder andere een cameraploeg van BNN. Het zal voor mij niet echt vakantie worden, ik moet zorgen dat iedereen het naar zijn zin heeft.

Hoe ziet je toekomst eruit?
Mijn doel is om op elk continent geboard te hebben. Ik heb nu Europa en Noord Amerika gehad. En als ik een grotere kamer heb, wil ik weer schildpadden hebben. Die had ik als kind. Schildpadden zijn altijd relaxed.
Jan Willem Groen