Alumni op Linkedin

Tientallen opleidingen van de hogeschool zijn op de netwerksite www.linkedin.com groepen voor alumni gestart. Ook de HU heeft een groep voor afgestudeerden.

Docenten Wendy van der Steen en Pim Schonk van de opleiding digitale communicatie vonden dat het alumnibeleid van de faculteit niet snel genoeg van de grond kwam. Daarom maakten zij een jaar geleden een ‘group’ aan op Linkedin en begonnen alumni te werven. Onlangs meldde het vijfhonderdste lid zich. Hiermee wordt tussen de 35 en veertig procent van de oud-studenten bereikt, schatten de docenten.

Ook de faculteit Economie en Management heeft een grote alumni-groep op Linkedin (ruim 400 leden), net zoals de opleiding personeel en arbeid (circa 350 leden). Kleinere groepen zijn bijvoorbeeld mediatechnologie, internationale veiligheidskunde, culturele en maatschappelijke vorming en small business and retail management. Het alumni-netwerk van de HU telt ruim tweeduizend leden. Ook bestaat er een groep van voormalige studenten die actief zijn geweest in de medezeggenschapsraden.

Linkedin richt zich voornamelijk op professionals. Wereldwijs plaatsten enkele tientallen miljoenen mensen hun cv. De docenten Van der Steen en Schonk kunnen via het virtuele netwerk zien waar oud-studenten werken. Ook is het mogelijk berichten te sturen zoals uitnodigen voor alumnibijeenkomsten en nieuwtjes over het vakgebied. Groot voordeel van Linkedin is dat de leden zelf hun profielen bijhouden, zegt Van der Steen.