Amsterdam en Groningen de leukste studentensteden

Dat blijkt uit de database Studie Keuze Informatie van het onderzoekscentrum Choice, die ten grondslag ligt aan de jongste Keuzegids Hoger Onderwijs. Zo’n vijftigduizend studenten gaven hun mening over hun opleiding, maar ook over de horeca, de cultuur en het verenigingsleven in hun stad.
Voor de leukste verenigingen moet je naar Wageningen en Groningen, waar de studenten hun eigen clubjes met een acht waarderen. Leiden en Delft komen er vlak achteraan met een 7,9.
Op het gebied van cultuur steekt Amsterdam nog steeds met kop en schouders boven de andere steden uit. Dat blijkt wel uit de 8,2 die de hoofdstad krijgt. Andere fijne cultuursteden zijn Rotterdam en Groningen, die op dat punt een 7,8 scoren.
Studenten zijn in het algemeen behoorlijk te spreken over hun woonplaats. Geen enkele universiteitsstad krijgt lager dan een 7,5. Van de steden die alleen een hogeschool binnen hun muren hebben, krijgen er maar twee een onvoldoende: Almere en Driebergen. Breda, de leukste hogeschoolstad, is net zo geliefd als Nijmegen en populairder dan Eindhoven en Tilburg. (HOP)