Amsterdam pakt kamernood aan

Dat heeft de Amsterdamse PvdA-wethouder Herrema (volkshuisvesting) bekend gemaakt. Het aantal komt bovenop de drieduizend woningen die al stonden gepland voor oplevering tot 2010. Daarmee zou het tekort van 7600 studentenwoningen worden weggewerkt.
Om snel nieuwe woningen te kunnen opleveren, neemt het bestuur een aantal maatregelen.
De verbouwing van leegstaande kantoorpanden levert bijvoorbeeld duizend woningen op, en komen er driehonderd ‘onzelfstandige’ woningen waarbij studenten keuken en badkamer delen. Wooncorporaties reserveren achthonderd bestaande woningen voor studenten.
Verder komt er een doorstroomplicht: in bijna vierhonderd woningen die zijn bedoeld voor studenten, wonen afgestudeerden. Amsterdam lost dat probleem op met een zogenaamd campuscontract. Dat betekent dat studenten de woning straks alleen kunnen huren als ze aan het eind van hun studie verkassen. (HOP)