Animo voor de HU blijft stijgen

De Hogeschool Utrecht blijft stijgen in de vooraanmeldingen. Uit de jongste gegevens blijkt dat er 14 procent meer gegadigden zijn voor een studie aan de HU in vergelijking met het jaar ervoor.

Landelijk tekent zich een groei af van 11 procent. Dit betekent dat de hogeschool het marktaandeel met enkele procenten weet te vergroten. De vooraanmeldingen bij het Bureau Aanmelding en Plaatsing zijn geen definitieve inschrijvingen, maar geven een trend weer. De feitelijke inschrijvingen kunnen hiervan afwijken.

De stijging is aanzienlijk bij de faculteiten Educatie (plus 28 procent) en Maatschappij en Recht (24 procent). Ook de faculteit Natuur en Techniek zit met 11 procent in de lift, terwijl Economie en Management 7 procent lijkt te winnen. De groei is bescheiden bij Gezondheidszorg (5 procent) en Communicatie en Journalistiek (4 procent). De HU Amersfoort vertoont een daling van het aantal vooraanmeldingen met 5 procent.

Medio februari leek de animo voor een studie aan de HU af te nemen. Er meldde zich hogeschoolbreed 8 procent minder gegadigden. Die daling werd in mei ongebogen tot een toename van 5 procent ten opzichte van het vorig jaar. Die stijgende lijn zet zich volgens de cijfers in juni door.