Animo voor de HU stijgt

De daling van het aantal vooraanmeldingen bij de HU lijkt tot staan gebracht. De cijfers van begin mei tonen een toename van vijf procent ten opzichte van vorig jaar. Dat is even hoog als het landelijk gemiddelde.

Medio februari leek de animo van studenten voor een studie aan de HU af te nemen. Er meldde zich hogeschoolbreed acht procent minder gegadigden bij het Centraal Bureau Aanmelding en Plaatsing (CBAP). Overigens met uitzondering van de faculteit Educatie, die fors winst boekte.

Die neergang is over het totaal van de HU in enkele maanden omgebogen tot een stijging. De explosieve groei bij Educatie vlakt iets af, maar laat nog steeds een toename zien van twintig procent. De andere grote groeier is de faculteit Maatschappij en Recht: die staat stabiel op twaalf procent meer studenten.

De faculteiten Economie en Management alsmede Natuur en Techniek – enkele maanden geleden nog de grootste dalers – lijken nu op te krabbelen en gelijk te blijven of iets te stijgen. Zo ook de faculteiten Gezondheidszorg en Communicatie en Journalistiek: de sterke daling maakt plaats voor een verlies van een of twee procent.

De vooraanmeldingen bij het CBAP geven niet de definitieve inschrijvingen weer, maar is een indicatie van een trend.