App voor bruikbaar bouwafval

Twee studenten bouwkunde hebben een applicatie ontwikkeld waarmee bedrijven tweedehands bouwmaterialen te koop kunnen aanbieden. De app is genomineerd voor de GasTerra Transitie Jaarprijs.

In Nederland wordt zo'n 60 miljoen ton afval geproduceerd, waarvan veertig procent afkomstig is uit de bouwsector. Veel van die materialen kunnen hergebruikt worden, toont onderzoek van de vierdejaars  bouwkundestudenten Thomas van der Veen (rechts) en Bas Slager aan. Op de applicatie voor de smartphone die zij maakten kunnen bouw- en sloopbedrijven hun overtollige materialen te koop aanbieden. Een soort Marktplaats voor bouwafval.

Voor hun afstudeeronderzoek, getiteld ‘The rebirth of demolition of waste’, werkten de studenten samen met Van Wijk Vastgoedonderhoud en Stortplaats van Dromen. Met de Gas Terra Transitie Jaarprijs worden hbo-studenten opgeroepen toepasbare ontwerpen te ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid. Er zijn tien projecten genomineerd. In totaal is er voor 100.000 euro aan prijzen te winnen, onder andere door zoveel mogelijk stemmen binnen te halen.

Stemmen kan hier