Assistenten voor leraren

Al zestig scholen hebben subsidie aangevraagd om studenten in te kunnen zetten als ‘persoonlijk assistent van leraren’. Staatssecretaris Van Bijsterveldt ziet de PAL als een veelbelovend wapen in de strijd tegen het lerarentekort.

Het idee voor de assistenten kwam in 2007 van de Nationale DenkTank van jonge academici. PAL-studenten zouden de leraar ontlasten én gewonnen kunnen worden voor het docentschap. Staatssecretaris Van Bijsterveldt is enthousiast en subsidieert het project met twee miljoen euro. Het Platform Bèta Techniek legt er nog één miljoen bij. Samen goed voor zeshonderd subsidies van vijfduizend euro.

Scholen mogen dat geld gebruiken voor de werving, scholing en begeleiding van assistenten. Ze kunnen dit zelf doen of het overlaten aan de instelling van de student. Ook kan er een bemiddelingsbureau worden ingeschakeld. Harde voorwaarde is dat scholen een PAL-student twee jaar lang voor minstens anderhalve dag per week benoemen en dat ze hun uit eigen zak een bruto uurloon rond de vijftien euro per uur betalen.

De PAL-studenten worden gerekruteerd onder studenten die een ‘gewone’ opleiding aan hogeschool of universiteit volgen, maar die wel belangstelling voor onderwijs hebben en mogelijk overwegen om een educatieve minor te gaan volgen. Ze ondersteunen docenten in het voortgezet onderwijs en het vmbo bij taal, rekenen of bètatechnische vakken. Ze geven huiswerkbegeleiding en bijles, helpen met praktijklessen of ondersteunen examenkandidaten. Wie als ‘taalPAL’ of ‘rekenPAL’ aan de slag gaat, wordt eerst op kennis getoetst. De ‘bètaPAL’ moet een bèta- of techniekstudie aan hogeschool of universiteit volgen.

Uniforme richtlijnen voor wat een PAL-student precies doet zijn er niet, zegt projectleider Joanne Kuipers van het Platform Bèta Techniek. ‘We wilden het niet helemaal dichttimmeren. Vast staat wel dat ze beslist niet zelfstandig voor de klas mogen, want daarvoor zijn ze natuurlijk niet bevoegd.’ Ze is niet bang dat de PAL alleen maar koffie mag halen en kopiëren. ‘Uit de zestig aanvragen die we nu binnen hebben blijkt daar niets van. Bovendien zijn ze daar te duur voor.’ De grote bulk aanvragen voor subsidies verwacht Kuipers dit voorjaar.