‘Barplassen’ nieuwe gewoonte

Urineren tegen de bar terwijl je een biertje bestelt. Het is een gewoonte geworden onder mannelijke studenten in Utrecht, Groningen, Rotterdam en Eindhoven.

Dat signaleert de Leeuwarder Courant. Barplassen is vooral in zwang bij studenten van verenigingen en andere veeldrinkers. Maar alleen als het druk is. ‘In een drukke, smerige kroeg waar overal bier ligt, heb ik geen bezwaar. Wat je uitplast, is toch vooral bier’, aldus een anonieme Rotterdamse student in de krant.

Bij Utrechtse studentenverenigingen is deze nieuwe trend niet bekend. Diverse woordvoerders zeggen nog nooit barplassende studenten te hebben gezien. ‘Bij ons gebeurt het niet. Mocht dit wel zo zijn dan wordt zo iemand meteen verwijderd’, zegt Elsje van Vuuren van Veritas.