Bemelmans wil dichter bij onderwijs staan

Harrie Bemelmans vertrekt als directeur van de HU Amersfoort omdat de functie te weinig te maken heeft met de inhoud van het onderwijs.

Dat zegt de directeur desgevraagd naar aanleiding van zijn aankondiging om per 1 mei de hogeschool te verlaten. ‘De functie van directeur van de HU Amersfoort is te veel gericht op de bedrijfsvoering, zorgen dat de faciliteiten op orde zijn, terwijl ik dichter bij het onderwijs wil staan. Dan moet je de conclusie trekken en omzien naar een andere baan. Ik volg mijn passie.’

Zijn afscheid komt vrij snel na zijn aanstelling; hij begon in januari 2007. In een korte verklaring staat dat hij opstapt omdat ‘zijn persoonlijke ambities om te werken in het onderwijs niet geheel in lijn liggen met de initiatieven van de HU in Amersfoort’. Maar dat betekent niet dat hij weggaat vanwege een conflict met het college of faculteitsdirecteuren, benadrukt hij.