Bestuur faculteitsraad tegen actie Eureka

Het bestuur van de faculteitsraad juicht het toe dat studenten zich mengen in de discussie over het onderwijs, zo schrijft zij in een brief. ‘Het wekt echter verwondering dat het student-lid het debat niet voert in de raad en tevens de raad niet informeert over de actie.’ Zij doelt hiermee op de open brief van Eureka-voorzitter Wietse Zuyderwyk, tevens lid van de faculteitsraad en Gemeenschappelijke Opleidingscommissie. Hierin vraagt hij de minister stappen te nemen tegen de ‘deplorabele staat’ van het onderwijs.
Twee weken geleden organiseerde Eureka een petitie met kritiek op het onderwijs. Die werd door bijna zeshonderd studenten ondertekend. Het bestuur van de raad schrijft dat Zuyderwyk het ‘ten onrechte’ doet voorkomen dat de kritiek gedragen wordt door een brede populatie binnen de hogeschool, terwijl de actie slechts binnen een instituut is gehouden.
Verder is het een ‘misvatting’ dat het onderwijs op het Instituut Archimedes gebaseerd is op het nieuwe leren. Het staat bekend onder het Utrechtse model, waarbij competentiegericht leren centraal staat en het onderwijs plaatsvindt op zowel het instituut als op de praktijkscholen. Het weinig aantal contacturen dat de opleiding volgens Eureka zou hanteren is een ‘karikatuur’, aldus het bestuur.
De open brief en reactie worden vanmiddag (donderdag 7 november) besproken tijdens de vergadering van de faculteitsraad. (GR)