Bezetting gebouw universiteit beëindigd

Na een bezetting van een etmaal verlieten dinsdagochtend 28 februari enkele honderden stakende schoonmakers en tientallen studenten het Ruppertgebouw van de Universiteit Utrecht.

De stoet werd vooraf gegaan door enkele ‘schoonmaaksheiks’ op kamelen, die de bazen in de sector verbeelden. De actie was gericht tegen de slechte arbeidsvoorwaarden en maatregelen in het hoger onderwijs, zoals de langstudeerboete en afschaffing van de basisbeurs in de masterfase. ‘Ook de schoonmakers vinden het belangrijk dat het onderwijs toegankelijk blijft, zodat onze kinderen kunnen studeren’, scandeerde een woordvoerder door een megafoon tegen het einde van de bezetting.

Op het parkeerterrein van het Wentgebouw aan de Sorbonnelaan in De Uithof vindt tot 16.00 uur een manifestatie plaats.