Bezwaar tegen nieuwe design-opleiding

De Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) heeft bedenkingen bij de start van de opleiding communicatie en multimedia design (CMD) aan de HU.

De kunsthogeschool vreest dat CMD gaat concurreren met de verschillende design-opleidingen van de HKU. Dat heeft het college van bestuur van de HKU in een brief aan de hogeschool laten weten. CMD moet in september dit jaar beginnen bij de faculteit Communicatie en Journalistiek. De hogeschool beoogt een instroom van maximaal 120 studenten.

Onderwijsinstellingen in de regio, die zelf de opleiding al in huis hebben, kunnen na een nieuwe aanvraag bezwaren kenbaar maken tijdens de zogenaamde macrodoelmatigheidstoets. Daarbij onderzoekt het ministerie van Onderwijs of er niet al genoeg studies op dit gebied bestaan. Formeel kan de HKU geen bezwaar indienen, omdat zij niet over een CMD-opleiding beschikt.

De opstelling van de HKU leidt er niet toe dat het ministerie geen toestemming zal geven, verwacht Desirée Majoor, directeur van de faculteit Communicatie en Journalistiek. Andere hogescholen, ROC Midden-Nederland , het Grafisch Lyceum en het beroepenveld staan achter het CMD-plan.

Zij vindt dat er geen sprake is van concurrentie met de kunsthogeschool. ‘Natuurlijk zijn er raakvlakken. Maar CMD is geen kunstopleiding, ons uitgangspunt is communicatie en journalistiek.’ Daarbij is de creatieve sector booming en zullen afgestudeerden van zowel de HKU als CMD hun weg op de arbeidsmarkt weten te vinden, denkt Majoor. ‘Het zal eerder moeilijk genoeg zijn de komende jaren aan die vraag te voldoen.’