Bezwaren tegen educatieve minor

De educatieve minor voor universiteiten, zoals die in september werd gelanceerd, krijgt forse kritiek van Dick de Wolff, directeur van de faculteit Educatie.

Met de universitaire minor wil Staatssecretaris Van Bijsterveld het lerarentekort aanpakken. Bachelorstudenten aan de universiteiten kunnen in een half jaar een gedeeltelijke tweedegraads onderwijsbevoegdheid halen. Zij heeft het idee overgenomen van de Universiteit Utrecht.

De faculteitsdirecteur is geen voorstander van het traject zoals dat is gepresenteerd, zegt hij in een interview met Trajectum dat donderdag 4 december verschijnt. Er wordt gedaan alsof het iets nieuws is terwijl hbo- en universitaire studenten sinds een aantal jaren de zogenaamde kopopleiding aan de lerarenopleidingen van hogescholen kunnen volgen. Die duurt een jaar en geeft afgestudeerden een volledige tweedegraads bevoegdheid.

De Wolff in Trajectum: ‘Het zou veel beter zijn om de kopopleiding deels als educatieve minor aan te bieden en een vervolg in een masterprogramma. Dan kunnen we morgen beginnen. Voor de educatieve minor zoals die nu wordt voorgesteld moet de wet veranderd worden en een omslachtige accreditatie worden uitgevoerd.’