Bijbetalen voor extra vakken onwettig

De Universiteit van Amsterdam handelt in strijd met de wet als ze studenten laat bijbetalen voor het volgen van extra vakken. De instelling ontvangt daar binnenkort een boze brief van minister Plasterk over.

Met ingang van 2010 wilde de UvA extra geld vragen aan ijverige studenten, die naast hun reguliere programma extra colleges volgen, bijvoorbeeld in honoursprogramma’s. Dat voornemen leidde tot een flinke stroom kamervragen aan het adres van Plasterk. Moest de minister niet snel met betrokken partijen om de tafel, vroegen de PvdA en GroenLinks zich af. Of handelt de UvA soms in de geest van Plasterks agenda, wilde de SP weten.

Het antwoord op beide vragen: neen. Overleg tussen de betrokken partijen is niet nodig, omdat het plan bij wet onuitvoerbaar is: studenten die na betaling van een regulier collegegeld staan ingeschreven, hebben immers recht op al het initiële onderwijs van een instelling, met uitzondering van de fixusstudies. ‘Dat recht mag niet worden beperkt’, schrijft de minister. En hij is ook niet van plan de regels daarop aan te passen.

Een woordvoerder van de universiteit zegt in reactie op de antwoorden van Plasterk dat de UvA nooit van plan is geweest de wet te overtreden. ‘Die passage is geschreven in een andere context: wij willen nagaan of het mogelijk is voor bepaalde activiteiten extra geld te vragen, uiteraard binnen de wettelijke kaders. Daarmee zijn inmiddels twee werkgroepen aan de gang. Waarom? Er zit geen rek meer in ons budget. De minister kan wel roepen dat alles moet kunnen van de huidige lumpsumbekostiging, maar dat is geen vetpot. We hebben geen serieuze alternatieven. Of moeten we meer massacolleges invoeren en van onze docenten vragen of ze wekelijks een paar uur gratis willen werken?’