Bijval en kritiek op onderzoek Archimedes

De docent Engels, die inmiddels met pensioen is, wendde zich tot de Onderwijsinspectie met de klacht dat er bij de lerarenopleiding ‘cadeaupunten’ aan studenten worden weggegeven. Het college van bestuur nam hierop het initiatief tot een intern onderzoek en nam met de directie van de faculteit Educatie en de instituutsdirecteur maatregelen om gesignaleerde knelpunten te verbeteren.
De manier waarop college en directie de tekortkoming ter hand nemen stemt de (inmiddels) oud-docent hoopvol, zo schrijft hij in een brief aan het college. ‘Ook uw voorgenomen en voorgestelde maatregelen geven aan dat het u ernst is met de verbetering van de kwaliteit van de opleidingen.’
Toch oordeelt Bührs dat sommige conclusies van het onderzoek mild zijn en ook de inspectie plaatst kanttekeningen bij de uitkomst. Zo zou intimidatie van het management in de richting van een van de medewerkers ten tijde van het onderzoek afgedaan worden als een ongelukkige manier van communiceren. Hier is een ‘bestuurlijke oorvijg’ en excuses op zijn plaats, schrijft Bührs. Hij wijst er op dat het de Onderwijsinspectie heeft ‘bevreemd’ dat het college een garantie heeft moeten geven dat medewerkers vrijuit hun mening kunnen geven en dat die niet automatisch geldt.
De inspectie laakt eveneens de ‘oneigenlijke druk’ vanuit het management op de examencommissie, waarvan signalen in het verleden niet of te laat zijn opgevolgd. Die druk ‘is ook reden tot zorg, al heeft de examencommissie als geheel hiertegen weerstand kunnen bieden’.
Verder vindt de inspectie het ‘schokkend’ dat bij een steekproef van ruim 330 beoordelingen van studieonderdelen er negen boven tafel zijn gekomen waarvoor onduidelijk is of ze terecht zijn toegekend. Het college geeft aan dat hier na enig speurwerk opheldering over kan komen, maar de inspectie vindt dit ‘in strijd met de door de wet voorgestane transparantie van tentamenresultaten’. Ook dient het college van bestuur de komende periode het niveau van de studenten bij Archimedes in de gaten te houden. De inspectie kondigt aan af te zien van verder onderzoek, maar zal de komende tijd wel de vinger aan de pols houden. (GR)