Nieuws

Boekenlijsten jagen

Die klacht kwam maandag 4 juni tijdens de vergadering van de faculteitsraad van Communicatie en Journalistiek aan de orde. Het gaat met name om de lijsten voor eerstejaars studenten van communicatiemanagement. Voltijdstudenten zijn 925 euro en de deeltijders zijn 850 euro kwijt. Bij digitale communicatie en bedrijfscommunicatie vallen de kosten mee, die zijn respectievelijk 350 en 480 euro.
In de studiegids staat vermeld dat eerstejaars ongeveer vierhonderd euro aan boeken kwijt zijn, zo werd tijdens de vergadering geopperd. De opleidingen moeten terughoudend zijn met de samenstelling van boekenlijsten vanwege de toegankelijkheid van het onderwijs. Daarbij worden veel boeken niet gebruikt, zo werd gezegd. Studentleden van de faculteitsraad gaan onderzoeken hoe de situatie bij andere instituten op de faculteit is. Zij vragen de gemeenschappelijk opleidingscommissies om te inventariseren welke boeken wel en niet worden gebruikt. ‘Ik heb gemerkt dat ik sommige boeken amper heb opengeslagen en dat is zonde, want studenten hebben niet zo veel geld’, zegt Femke Hovinga, student journalistiek en lid van de faculteitsraad.   
Andre Uhlenbusch, directeur van het Instituut voor Communicatie, erkent dat de onkosten voor boeken bij communicatiemanagement ‘relatief hoog’ zijn. Dat komt omdat sommige uitgaven standaardwerken zijn die de hele studie meegaan. Daarbij is de opleiding breed georiënteerd en heeft het een stevig theoretische fundament waardoor veel boeken nodig zijn. ‘Ik vind wel dat we er serieus naar moeten blijven kijken of het wat minder kan.’ (GR)