Boekenlijsten jagen studenten op kosten

Die klacht kwam maandag 4 juni tijdens de vergadering van de faculteitsraad van Communicatie en Journalistiek aan de orde. Het gaat met name om de lijsten voor eerstejaars studenten van communicatiemanagement. Voltijdstudenten zijn 925 euro en de deeltijders zijn 850 euro kwijt.
In de studiegids staat vermeld dat eerstejaars ongeveer vierhonderd euro aan boeken kwijt zijn, zo werd tijdens de vergadering geopperd. Studentleden van de faculteitsraad gaan onderzoeken hoe de situatie bij andere instituten op de faculteit is. Zij vragen de gemeenschappelijk opleidingscommissies om te inventariseren welke boeken wel en niet worden gebruikt.
Andre Uhlenbusch, directeur van het Instituut voor Communicatie, erkent dat de onkosten voor boeken bij communicatiemanagement ‘relatief hoog’ zijn. Dat komt omdat sommige uitgaven standaardwerken zijn die de hele studie meegaan. Daarbij is de opleiding breed georiënteerd en heeft het een stevig theoretische fundament waardoor veel boeken nodig zijn. ‘Ik vind wel dat we er serieus naar moeten blijven kijken of het wat minder kan.’ (GR)