Bomvolle bussen

Er rijden te weinig bussen 11 en 12 om alle studenten op tijd naar college te vervoeren. Chauffeurs slaan geregeld bushaltes over omdat er niemand meer bij kan, zo luiden de klachten van USF.
De gemeente en het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVU) moeten volgens de bond zo snel mogelijk zorgen voor uitbreiding van de dienstregeling. ‘De huidige situatie is slecht voor het imago van Utrecht als studentenstad, maar bovenal storend en gevaarlijk’, zegt voorzitter Femke Hovinga,. USF gaat onderzoeken of het maximaal aantal passagiers in de bussen wordt overschreden.
Wellicht behoort het reizen als haringen in een ton tot het verleden als er een tramverbinding komt tussen het station en De Uithof. Binnenkort beslist de gemeente en het Bestuur Regio Utrecht (BRU) hierover. De verbinding kan een uitbreiding zijn van de huidige tramlijn van Nieuwegein naar het station en moet de overbelaste bus 12 vervangen. De kosten voor het nieuwe traject zijn 100 miljoen euro. (NvK/GR)