Bonhof stijgt in ScienceGuide Top 10

Dat maakte ScienceGuide, een website over het hoger onderwijs, begin september bekend. Bij de start van elk collegejaar publiceert de site een Top 10 van meest invloedrijke mensen uit de universitaire en hbo-wereld op basis van een poll onder politici, ambtenaren en medewerkers en besturen van hogescholen en universiteiten.
Als meest invloedrijke persoon in het hoger onderwijs geldt Frits van Oostrom. De nieuwe voorzitter van de universitaire koepel van onderzoeksinstituten KNAW staat met stip op 1. Gevolgd door Doekle Terpstra, sinds 2005 voorzitter van de HBO-Raad.
Als eennalaatste staat InHolland-baas Jos Elbers terwijl op 10 een ‘postume’ plaats is ingeruimd voor de afgetreden staatssecretaris Mark Rutte.
Geri Bonhof kwam in 2004, een jaar na haar aantreden als collegevoorzitter van de Hogeschool Utrecht, de Top 10 binnen op 9. In 2005 klom zij naar de zevende plek. Nadat zij afgelopen mei werd gekozen tot vice-voorzitter van de HBO-Raad, stoot zij nu door naar een gedeelde vierde plaats. De website oppert dat de samenwerking tussen de Utrechtse hogeschool en universiteit (‘de sterkste combinatie in het land’) grote waardering oogst. (GR)