Boothstraat 7: kantoor of kerk?

Een groep studenten bouwkunde presenteert dinsdag 27 januari plannen voor uitbreiding en herbestemming van een kerkgebouw aan de Boothstraat 7 in Utrecht. De groep volgt sinds september de minor monumentenzorg.

Samen met de sectie Monumenten van de gemeente Utrecht onderzochten de derdejaars studenten de situatie op technisch, cultuurhistorisch en bouwhistorisch gebied. Op basis van deze bevindingen werden twee plannen uitgewerkt.

Het gebouw is in gebruik door De Volle Evangelische Gemeente. Die is de afgelopen jaren zodanig gegroeid dat de ruimte te klein is geworden. Daarom overweegt de gemeenschap te verhuizen.

Omdat het bestemmingsplan voor het centrum uitbreiding van het pand onmogelijk maakt wordt in een van de ontwerpen meer ruimte gecreëerd door gangen en zolders beter te benutten, vertelt bouwkundedocent en begeleider Marjorie Verhoek. Mocht de groep het gebouw toch verlaten dan voorziet het ander plan in de realisatie van een kantoorfunctie voor een bedrijf of instelling.