Brand in Delfts studentenhuis

De Delftse brandweer heeft vannacht ternauwernood vier studenten uit een brandend studentenhuis kunnen redden. Negen bewoners moesten met ademhalingsmoeilijkheden naar het ziekenhuis.

De brand ontstond op de begane grond in de keuken. Drie bewoners op de eerste en tweede verdieping konden door de zware rookontwikkeling niet op eigen kracht naar buiten. Ze zijn door de brandweer met behulp van vluchtmaskers naar buiten geleid. De vierde bewoner werd met een steekladder uit de dakgoot gehaald.

Volgens een woordvoerder van de brandweer was het een dubbeltje op zijn kant. ‘We waren snel ter plaatse en zijn meteen naar binnen gegaan. We hadden niet veel later moeten komen.’ Volgens hem hingen er geen rookmelders in het pand. ‘Ik heb in elk geval niets gehoord.’

De brandweer ontdekte een tweede brand in een berging in de achtertuin Die kon eveneens snel worden geblust. De politie stelt een onderzoek in naar de oorzaak van beide branden.

Het pand aan de Oude Delft is voorlopig onbewoonbaar door zware rookschade. De twaalf bewoners worden elders ondergebracht.