Buitenlandse student sneller naar Nederland

Momenteel duurt het ongeveer drie tot zes maanden voordat een buitenlandse student een verblijfsvergunning heeft bemachtigd. Samen met de Immigratie- en Naturalisatie Dienst deden vier Utrechtse onderwijsinstellingen een proef om die wachttijd terug te dringen. Zij klopten niet meer bij de gemeente aan, maar deden rechtstreeks zaken met de IND.
En dat werkt. De dienst is ‘zeer tevreden’ over de proef. Nu de gemeente uit de schakel is, horen de studenten binnen zes weken of ze naar Nederland mogen komen.
Voor Amerikanen en West-Europeanen was het al niet zo moeilijk om Nederland binnen te komen. Maar voor studenten uit bijvoorbeeld Oost-Europa of Azië viel het tot nu toe niet mee. De instellingen verwachten dat de versnelde procedure de internationalisering zal bevorderen.
De deelnemende instellingen waren de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht, de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en de particuliere universiteit Nimbas. Vanmiddag krijgen honderdnegentig studenten de verblijfsvergunning die via de nieuwe procedure is aangevraagd. (HOP)