Buitenlandse studenten balen van hoge huur

Buitenlandse studenten die een kamer huren van de Stichting Studentenhuisvesting Utrecht (SSH) zijn ontevreden over de hoge huurprijzen. Dit blijkt uit onderzoek van het International Students Housing Assistence (ISHA).

Meer dan de helft van de studenten betaalt 350 euro of meer voor een kamer. Tien procent betaalt zelfs meer dan 550 euro. In vergelijking met hun Nederlandse studiegenoten betalen ze gemiddeld anderhalf keer zoveel voor hun kamer.

Woordvoerster Jesse van Maurik van de SSH zegt dat het logisch is dat de huren zo hoog zijn. ‘We kunnen ze niet verlagen, omdat ze gebaseerd zijn op werkelijke kosten. De buitenlandse studenten vergelijken hun kamer met de kale huurprijs van een Nederlandse student. Maar zij hebben een kamer compleet gemeubileerd en met gas, water en licht al in de huurprijs inbegrepen.’

Volgens Van Maurik weten de studenten vaak niet precies waar ze voor betalen. De SSH zal dus de informatievoorziening gaan verbeteren.