Casa Confetti en Oudenoord 700 genomineerd

Studentencomplex Casa Confetti en de locatie Oudenoord 700 (foto) van de faculteit Natuur en Techniek zijn genomineerd voor de Rietveldprijs. In totaal dingen twaalf projecten mee.

De Rietveldprijs, genoemd naar de bekende architect en meubelontwerper Gerrit Rietveld, is in 1990 ingesteld en wordt tweejaarlijks uitgereikt voor een toonaangevend gebouw of stedebouwkundig project in de stad Utrecht. De stichting die de prijs heeft ingesteld wil de discussie over architectuur stimuleren.

Casa Confetti is de derde studentenflat in De Uithof. Het kleurrijke gebouw telt vijftien verdiepingen en biedt huisvesting aan bijna vierhonderd studenten. Ontwerper is architectenbureau Marlies Rohmer. De locatie Oudenoord 700 is gerenoveerd en uitgebreid. Het herbergt moderne snufjes op het gebied van duurzaamheid. Architect is Inbo Rijswijk.

Opvallend in de lijst van nominaties is dat zes projecten zijn gesitueerd in de nieuwbouwwijk Leidsche Rijn. Behalve het masterplan voor de wijk bevat de reeks een school, woningen, een stedebouwkundig plan, een parkeergarage en een bedrijfsgebouw uit de vinexlocatie.

Meerdere gebouwen in De Uithof ontvingen eerder de Rietveldprijs: de Universiteitsbibliotheek (2005), The Basket (2003) en het Educatorium van de universiteit (1999). Het Universiteitsmuseum aan de Lange Nieuwstraat won de prijs in 1997.

De jury maakt op 28 juni in debatcentrum Tumult de winnaar bekend. Er wordt ook een publieksprijs uitgeloofd. Vanaf begin juni kan iedereen stemmen op de site www.rietveldprijs.nl.