CDA: sportpas voor studenten

De pas zou op alle sportfaciliteiten in Utrecht kortingen tot zeventig procent moeten bieden. Gegadigden moeten studeren aan een Utrechtse onderwijsinstelling en ingeschreven zijn bij de gemeente. Het college van b&w moet de mogelijkheid van een sportpas onderzoeken en de raad voor 1 juli informeren, zo wil het CDA
‘De sportpas is vergelijkbaar met de Upas (een culturele kortingspas, red.). Ik verwacht dat veel studenten er gebruik van zullen maken. Studentenvakbond USF en sportcentrum Olympos zijn beiden positief over het plan’, zegt Roeland Bol, beleidsmedewerker van het CDA.
Uit landelijk onderzoek van USF Studentenbelangen bleek dat studenten in Utrecht het duurst uit zijn, stelt Hilde Wermink, vice-voorzitter van de Utrechtse studentenbond. ‘Studenten hebben een lager inkomen dan gemiddeld, dus moeten ze korting krijgen op sport omdat het gezond is.’ Naar aanleiding van het onderzoek klopte USF aan bij het CDA.
Op het sportcentrum Olympos in De Uithof kunnen studenten al goedkoop sporten. Edwin Peeters, hoofd sport bij Olympos, heeft nog niet van de plannen gehoord. ‘Ik zie het niet direct als een bedreiging’, reageert hij. Hij hoopt dat hierdoor meer studenten de vrije tijd sportief gaan besteden. Toch kan een groot succes van de sportkaart zich tegen Olympos keren, erkent hij. ‘Als het plan doorgaat concurreren de sportfaciliteiten in de stad met ons.’ (JWG/GR)