Chang in de tang

Dat heeft de rechter vrijdag 31 augustus beslist nadat de verhuurster in hoger beroep was gegaan tegen de gemeente. Die oordeelde na onderzoek dat zij deze kamers illegaal verhuurde. De benodigde vergunningen kosten Chang 300.000 euro. Zij moet binnen zes weken beslissen wat ze gaat doen. Als de vergunningen niet worden aangevraagd, moeten de ongeveer honderd studenten de huizen verlaten.
De studentenvakbond LSVb en SP-jongerenorganisatie Rood, die Chang vorig jaar tot ‘huisjesmelker van het jaar’ bestempelden, zijn opgelucht na de uitspraak. ‘De gemeente mag nu tegen haar optreden’, schrijven zij en een verklaring. Wel vinden ze dat er rekening moet worden gehouden met de gedupeerde studenten. Volgens Gemeente Utrecht komen de huurders niet op straat te staan, er zijn afspraken gemaakt met studentenhuisvester SSH over vervangende woonruimte.
Ook dit jaar organiseren de LSVb en Rood weer de verkiezing van ‘huisjesmelker van het jaar’. (SH)