Chang verhuurt illegaal

In het onderzoek, dat eind maart is gepresenteerd, werden al haar 37 panden gecontroleerd op diverse vergunningen. Voor 23 huizen bleek ze geen omzetvergunning te hebben, terwijl dit nodig is voor bewoning van een huis. De gemeente heeft 35 vooraanschrijvingen verzonden voor het aanbrengen van wijzigingen aan de panden, in de meeste gevallen gaat dit om voorzieningen om de brandveiligheid te verbeteren.
In twee gevallen is sprake van illegale bouw. Chang was bezig met de verbouwing van een pand tot koopstudio terwijl ook hier niet de juiste vergunning aanwezig was. De bouw is onmiddellijk stopgezet. In een ander geval was een pand al illegaal verbouwd tot koopstudio. Chang is gemaand om het gebouw weer in de oorspronkelijke staat terug te brengen.
Wanneer een pand gedwongen gesloten moet worden is in de eerste plaats de huiseigenaar verantwoordelijk voor het aanbieden van vervangende woonruimte. Als dit niet mogelijk is, zorgt de gemeente in samenwerking met de Stichting Studenten Huisvesting (SSH) voor onderdak.
Een aantal studenten in een Chang-pand in Maarssen vindt het allemaal niet erg opschieten met de maatregelen die de gemeente treft en heeft zelf een advocaat in de arm genomen. Volgens Demian Wielhouwer, een van de bewoners, is de gemeente veel te terughoudend in haar aanpak. ‘Ze krijgt steeds weer uitstel om alsnog de vergunningen aan te vragen, terwijl ze dit al ik weet niet hoe lang doet.’ Ze bekijken nu de mogelijkheden om Chang zelf via de juridische weg aan te pakken.
In januari werd mevrouw Chang door de studentenvakbond LSVb en SP-jongerenclub Rood uitgeroepen tot ‘huisjesmelker van het jaar 2006’. De gemeente besloot al haar panden te onderzoeken. In het begin van het onderzoek werd een pand direct gesloten vanwege gebrek aan brandveiligheid. (SH)