College ontkent fouten bij ontslagvergoeding

Het artikel, dat dinsdag 25 september verscheen, handelt over een docent die in 2006 een ontslagvergoeding heeft gekregen van 340.000 euro, waarover Trajectum eerder berichtte. Volgens de krant heeft de ex-docent een veel hoger bedrag bedongen dan ze via een regeling bij de kantonrechter zou krijgen. Hierbij zou meespelen dat een familielid, Lydia Helwig Nazarowa, lid is van de raad van toezicht, het hoogste orgaan van de HU. Dat wekt de ‘schijn van belangenverstrengeling’, aldus de krant.
Verder zou de hogeschool de branchcode Governance niet hebben nageleefd omdat er volgens deze richtlijn van de HBO-Raad geen familierelaties mogen bestaan tussen leden van de raad van toezicht en hogeschoolpersoneel.
Het college laat in een verklaring weten vanwege privacyoverwegingen geen nadere mededelingen te kunnen doen over het beëindigen van het dienstverband. Verder is het ‘feitelijk onjuist’ dat de betaalde afkoopsom hoger uitvalt dan noodzakelijk is. Gezien de aanspraken die de docent kon maken is de regeling ‘een financieel gunstige oplossing’ voor de hogeschool. De raad van toezicht is niet betrokken geweest maar wel geïnformeerd over de  ontslagvergoeding, zo stelt het college. Over de familiebanden meldt het college dat hogescholen van de branchcode mogen afwijken en dat de HU dat op de website heeft gemeld. (GR)