College ontstemd over tekst vakbonden

Een uitnodiging aan het personeel voor een bijeenkomst met de vakbonden over de financiële situatie van de HU is het college van bestuur in het verkeerde keelgat geschoten.

De bijeenkomst op dinsdag 2 juni is georganiseerd door de fractie AOb/AbvaKabo uit de centrale medezeggenschapsraad (CMR) en AOb-consulent Maartje Fokkema (tevens lid van de fractie). In de uitnodiging staat dat het ‘rommelt’ aan de hogeschool, met een verwijzing naar de tekorten bij de faculteiten Educatie en Economie en Management.

Dit roept volgens het schrijven, dat zowel naar vakbondleden als naar niet-leden is gestuurd, vragen op. Is er sprake van ‘mismanagement’. Is er een reorganisatie aan de gang? En wat zijn de gevolgen voor medewerkers?

Het college van bestuur stelt in een reactie dat het prima is dat vakbonden het personeel informeren en op hun rechten wijzen. Maar de gebruikte bewoordingen wekken ‘verbazing’, zo staat in de verklaring, ‘mede omdat het bestuur van de hogeschool nog geen verzoek om informatie of toelichting heeft bereikt’.

Het college erkent dat er knelpunten zijn bij de twee faculteiten en daar worden maatregelen op genomen, maar er is geen sprake van een reorganisatie. En het is te vroeg om te constateren of er elders binnen de hogeschool financiële problemen gaan ontstaan,  met name omdat de uitwerking van de economische crisis en de conclusies die het kabinet hieraan verbindt nog niet bekend zijn.