College: Overhead verder beperken

De HU kent een grotere overhead dan andere hogescholen en besteedt een kleiner deel van het budget aan het onderwijsproces. Het college van bestuur stelt daarom een aantal maatregelen voor om dit tegen te gaan.

Dat staat in de ‘Eindrapportage onderzoek overhead HU’. ‘Het is niet acceptabel dat de hogeschool meer dan andere hogescholen besteedt aan ondersteuning en overhead’, schrijft het college. Andere hogescholen doen hetzelfde werk met minder geld en mensen en dat moet de HU ook kunnen. ‘We moeten het gewoon slimmer organiseren.’

In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt in ‘zuivere overhead’ (bestuur, management, secretariaten), sectorspecifieke overhead (ondersteuning van het onderwijs zoals bibliotheken en decanen) en het primaire proces (het directe onderwijs). De cijfers van de HU zijn onder meer vergeleken met een onderzoek van het bureau Berenschot naar de inzet van personeel bij alle hogescholen in 2006. Daaruit blijkt dat de HU 4 procent meer van de formatie opsoupeert aan zuivere overhead en 1,7 procent meer aan de sectorspecifieke overhead. Voor het primaire proces wordt 5,7 procent minder gebruikt dan het landelijk gemiddelde.

Eerder is besloten dat de HU Diensten in enkele jaren twintig procent dienen te bezuinigen, maar dat is volgens het college niet voldoende: de overhead moet verder beperkt worden. Daarom stelt het college voor om met onmiddellijke ingang de OBP-formatie (ondersteunend en beheerspersoneel) te bevriezen zodat er geen uitbreiding mogelijk is maar vacatures wel worden ingevuld. Ook moeten er normen worden vastgesteld over het aandeel van de HU Diensten in de begroting en de omvang van de overhead bij de faculteiten. (GR)