Collegelid mag meer verdienen dan premier

Het salaris moet volgens de nieuwe code zodanig zijn dat goede bestuurders kunnen worden ‘aangetrokken en behouden’. De beloning moet de belangen van de universiteit ‘op de middellange en lange termijn’ bevorderen. Van een maximum wordt niet gerept.
In 2005 verdienden 37 bestuurders en beleidsmakers van universiteiten jaarlijks meer dan een minister. Dat was inclusief hun pensioenlasten, maar exclusief eventuele ontslagvergoedingen. Ook vijftien professoren en één docent kregen meer dan 158.000 euro.
De code negeert afspraken die CDA, PvdA en ChristenUnie in het regeerakkoord hebben vastgelegd. Het inkomen van de minister-president zal in de publieke en semi-publieke sfeer gaan gelden als maximumnorm. Bovendien zal de ontslagvergoeding voor topverdieners ten hoogste één jaarsalaris mogen bedragen. (HOP)