Concurrentie voor MUST en Eureka

Oprichter Pedro Perdomo, tweedejaars international business and management studies, pleit voor meer transparantie. ‘Wij willen voor iedereen duidelijk maken wat we willen en hoe we dat gaan aanpakken.' Volgens Perdomo is MUST te gesloten en is het een heel selectief clubje.  'Het is moeilijk om te weten te komen wat ze doen en wat ze willen. Wij nodigen iedereen uit om deel te nemen.’
Siward Woudstra, eerstejaars digitale communicatie en kandidaat bij MUST, vindt deze opmerkingen ‘merkwaardig’ en ‘ongegrond’, zo schrijft hij in een reactie op het forum van de Trajectum-website. ‘Daarnaast is het destructief om de medezeggenschapsverkiezingen te degraderen tot een politiek spelletje waarbij verschillende lijsten elkaar van te voren onderuit halen.’
USVBO-oprichter Perdomo zat het afgelopen jaar voor MUST in de centrale medezeggenschapsraad (CMR) en is nu uit de fractie gestapt. Omdat bij de bestaande partijen MUST en Eureka geen kandidaten beschikbaar waren, blijft de zetel voorlopig leeg.
Het is niet gelukt om kandidaten te vinden voor alle zetels van de zes faculteitsraden. Bij de faculteit Gezondheidszorg zijn geen verkiezingen nodig omdat er zowel bij de personeels- als de studentengeleding minder kandidaten zijn dan zetels. Zij zijn automatisch verkozen. Alleen bij de faculteiten Economie en Management en Communicatie en Journalistiek komen verkiezingen voor beide geledingen. Het aantal gegadigden onder het personeel voor een plek in de faculteitsraad bij Natuur en Techniek en Maatschappij en Recht is minder of gelijk aan de beschikbare zetels: ook zij zijn verzekerd van een plaats in de raad. Hetzelfde geldt voor de studentgeleding van de faculteit Educatie: daar dienden zich drie kandidaten aan voor de negen beschikbare zetels.
De verkiezingen voor studenten en personeel in de CMR, faculteitsraden en opleidingscommissies vinden plaats van 21 mei tot en met 1 juni. (SH/GR)

Op het Forum op de website van Trajectum ontspint zich een discussie tussen MUST en USVBO. Zie www.trajectum.hu.nl/forum/opinie: Tegenstrijdigheden bij nieuwkomer.

Voorafgaand aan de verkiezingen aan hogeschool en universiteit organiseren studentenorganisaties in de week van 21 tot en met 25 mei de Week van de Utrechtse Student (WUS) met een debat, feest en recordpoging lachtherapie. Meer informatie: www.utrechtsestudent.nl.