Controle op brandveiligheid in Amersfoort

Zowel huurders als verhuurders worden aangesproken op de veiligheid. Bij de controles wordt gelet op vluchtroutes en rookmelders. Als een huis niet aan de eisen voldoet moet het worden aangepast en de brandweer blijft controleren tot het in orde is. Als de huisbaas weigert iets aan de veiligheid te doen, kan een huis uiteindelijk worden gesloten.
De gemeente en brandweer richten zich vooral op de grote particuliere verhuurders. Huizen met minder dan vijf kamers hoeven geen vergunning en zijn dus onbekend bij de gemeente. ‘Dit betekent niet dat we deze huizen niet willen controleren’, zegt een woordvoerder van de gemeente. ‘Als de huurders toch een controle willen, kunnen ze dat aanvragen.’
Thomas Blom van studentenvereniging ASV Conventus Comus is blij met het initiatief. ‘Het is goed dat alles een keer uitgebreid gecontroleerd wordt, want studenten houden zich daar niet zo mee bezig. Als de brandweer maar niet elke week langs gaat komen.’ (NvK)