Dag huurtoeslag

Heb je geen eigen voordeur, dan kun je naar huurtoeslag fluiten. En dat blijft zo, zegt woonminister Van der Laan. Hij heeft ‘grote bezwaren’ tegen de huursubsidie voor onzelfstandige wooneenheden, zoals studentenhuizen.

Vorig jaar beloofde toenmalig minister van wonen Ella Vogelaar de huursubsidie voor ‘onzelfstandige’ kamerbewoning – die in 1997 werd afgeschaft – opnieuw te overwegen. Studentenhuisvesters en vakbonden pleiten daar al jaren voor. Volgens hen is verruiming van de huurtoeslag cruciaal in de strijd tegen het kamertekort.

Maar Van der Laan ziet er weinig in. Volgens de minister zijn er betere oplossingen voor het tekort aan studentenkamers. Het invoeren van huurtoeslag voor onzelfstandige wooneenheden leidt, aldus Van der Laan, alleen tot ‘complexere regelgeving en hogere uitvoeringskosten’.