De beste hogescholen volgens Elsevier

Elk jaar neemt Elsevier Thema, een bijlage van het opinieweekblad, een kwart van de 39 grootste hbo-studies onder de loep. Dit jaar is de tevredenheid gepeild van drieduizend studenten, verdeeld over negen studies in de hbo-sectoren kunst, gezondheidszorg en gedrag & maatschappij. De studenten maatschappelijk werk en dienstverlening van de Christelijke Hogeschool Ede geven in 2006 het hoogste cijfer: een 7,8. Kunstenhogeschool Artez Arnhem scoort twee keer een 7,4 voor muziek en voor vormgeving.
Elsevier vindt de vraag naar de beste hogeschool lastig te beantwoorden. De lijst van ‘Hogescholen die volgens de studenten over de hele breedte het beste scoren (2003-2006)’ wordt aangevoerd door Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch: van de 17 onderzochte opleidingen kregen er negen minstens een zeven van hun studenten. De Haagse Hogeschool/TH Rijswijk volgt met zeven uit achttien en de Christelijke Hogeschool Windesheim met zeven uit 22.
Imposanter zijn volgens Elsevier de prestaties van de kleine Christelijke Hogeschool Ede (zes uit zes) en de Gereformeerde Hogeschool Zwolle (vier uit vier). De top-15 wordt afgesloten door de Hogeschool Rotterdam, de Hanzehogeschool Groningen en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, met tien procent opleidingen die een zeven of hoger scoorden. De Hogeschool Utrecht doet het met vier uit 28 weinig beter. Buiten beeld blijven onder meer de Hogeschool van Amsterdam, die sinds 2003 voor geen van haar 24 beoordeelde opleidingen een zeven of hoger kreeg. De Hogeschool Inholland lukte dit bij twee van haar 37 beoordeelde opleidingen. Maar de veel bekritiseerde hogeschool nam ook alle eindoordelen beneden de zes voor haar rekening: drie om precies te zijn, in 2005 gegeven door studenten recht, vrijetijdsmanagement en small business. (HOP)