Deze les wordt mogelijk gemaakt door…

Een commercieel ideetje in San Francisco. Het lokale community college kampt met geldgebrek en moet allerlei vakken schrappen. Voor zesduizend dollar kunnen weldoeners een bedreigde cursus redden en hun naam eraan verbinden.

Een inleiding in het Frans, mede mogelijk gemaakt door weldoener Smith. Biologische antropologie, met dank aan weldoener Taylor. Het zou zomaar kunnen, schrijft de San Francisco Chronicle.

Doordat de staat California bijna failliet is, moeten de publieke community colleges (tweejarige instellingen tussen mbo- en hbo-niveau) fors snijden in hun aanbod. De betreffende vakken lopen uiteen van astrologie tot Chinees en van boekhouden tot terrorismebestrijding.

De colleges zijn belangrijk voor de herscholing van ontslagen werknemers en voor kinderen uit arme gezinnen, die geen langere opleiding kunnen betalen. Sommige studenten volgen na hun college alsnog een bacheloropleiding.