‘Die jongen in die rolstoel’

Heb je aan het onderzoek meegedaan?
Nee, maar ik wist eerlijk gezegd ook niet van het bestaan af, anders had ik het zeker gedaan. Ik ben zeer te spreken over het gehandicaptenbeleid. Het cijfer dat de HU volgens de enquête krijgt, vind ik te laag. Wat mij betreft verdienen ze een dikke 7,5.

Omdat…
Ze bij mijn faculteit (faculteit Communicatie en Journalistiek, red.) erg bereidwillig zijn om te helpen. Wanneer ik een klacht heb, hoef ik maar aan te kloppen bij de facilitaire dienst en het wordt binnen de kortste keren in orde gemaakt. Tenminste, als het een oplosbaar probleem is.

Kun je een voorbeeld geven?
Vorig jaar had ik bijvoorbeeld geklaagd over de toiletten; er was maar één voorziening voor invaliden op de begane grond. Binnen drie weken na het indienen van mijn klacht had elke verdieping er een.

Heb je bewust voor de HU gekozen vanwege het gehandicaptenbeleid?
Ik heb gewoon de studie gekozen die mij het leukst leek. Ik zit al mijn hele leven in een rolstoel en weet uit ervaring dat er over het algemeen overal wel iets te regelen valt om het toegankelijker voor mijn rolstoel te maken.

Toch geef je geen 10. Wat kan er beter?
De drempels bij de nooduitgangen moeten weg. Dat is toch gek dat ze daar zitten? Stel je voor: als er straks wat uitbreekt, struikel je eerst over mij voordat je naar buiten kunt rennen. Oh, en sinds café Stef’s niet meer binnendoor bereikbaar is, is het voor mij moeilijk om zonder hulp binnen te komen.  Dat klinkt niet heel dramatisch, maar ja, ik blijf gewoon student. Ik wil ook af en toe wat met mijn vrienden drinken.

Met al die hulp, heb je wel altijd gezelschap.
Ja, inderdaad. Niet om op te scheppen hoor, maar ik denk dat ik wel één van de populairste studenten op de faculteit ben. Ik ben die jongen met die rolstoel. Ach, zolang ze me normaal behandelen, vind ik die aandacht wel leuk.
Jasmijn Masius