Directeur Gebouwde Omgeving treedt terug

Annemarie Slootweg stopt als directeur van het Instituut voor Gebouwde Omgeving (IGO). Dat heeft zij besloten in overleg met André Henken, directeur van de faculteit Natuur en Techniek (FNT).

Slootweg trad in mei vorig jaar aan als directeur van het instituut. Vanaf januari 2004 was zij lid van het directieteam van de FNT, waaronder een half jaar directeur ad interim. Haar vertrek is afgelopen vrijdag bekend gemaakt.

‘Zij heeft aangegeven dat er een zeker verschil zit tussen de competenties die een instituutsdirecteur nodig heeft en de competenties waarover zij beschikt’, zo omschrijft Henken de reden van het opstappen. Slootweg en de faculteitsdirecteur zijn in gesprek over haar toekomst.

Henk van Oene, een interim van buiten de HU, neemt haar taken tijdelijk waar. Hij was onder meer directielid bij organisatieadviesbureau Berenschot en collegevoorzitter van het ROC van Twente. Een procedure voor een nieuwe instituutsdirecteur gaat van start.

Eerder was Slootweg teruggetreden als directeur van het duurzaamheidsprogramma De Omslag. Die functie wordt nu vervuld door Nadia Verdeyen, directeur van het Kenniscentrum Technologie en Innovatie van de FNT.

UPDATE
Reactie van Annemarie Slootweg:

Omwille van de transparantie wil ik graag reageren op twee aspecten van dit bericht.
Ten eerste: het is niet zo dat ik mezelf incompetent acht om instituutsdirecteur te zijn. Het lopende cultuurtraject in de FNT blijkt een vorm van leiderschap te eisen die te ver van mij af staat. Dat heb ik mijn faculteitsdirecteur André Henken desgevraagd gezegd.
Ten tweede: André Henken heeft daarop bepaald dat ik om die reden niet langer directeur van IGO kon zijn. In die volgorde.