Docent dakloos door lek bij aanleg metro

Kees Winkel, docent digitale communicatie, is een van de gedupeerden die dakloos is geworden door een lek bij de aanleg van de metro in Amsterdam.

‘Een drama. Ons leven is helemaal ontwricht’, zegt de docent bij de faculteit Communicatie en Journalistiek door zijn mobiele telefoon. Hij kwam woensdagavond tien september zeven uur aan bij zijn huis aan de Vijzelgracht maar kon niet naar binnen. Het pand bleek verzakt door een lek in de damwand van de Noord/Zuidlijn die pal voor zijn huis wordt aangelegd.

‘Ik ben fucking dakloos geworden’, riep hij volgens Het Parool geëmotioneerd uit. Samen met zijn vrouw en twee kinderen betrok hij die nacht een kamer in Grand Hotel Krasnapolsky. De hond werd ondergebracht in het asiel. Vrijdag moest het gezin verkassen naar een ander hotel. Ze zijn op zoek naar vervangende woonruimte.

Maandagochtend is het gezin noodgedwongen aan het shoppen om kleding en andere spullen te kopen. Winkel: ‘We mogen het huis niet meer in. Misschien nooit meer. We zijn volledig onthand; we kunnen niet bij onze spullen. Gelukkig heb ik mijn laptop woensdag meegenomen. Ik wil zo snel mogelijk weer lesgeven en bij het lectoraat aan de slag, maar ik heb er geen zicht op wanneer dat weer kan.’