Docenten journalistiek stellen ultimatum

Een groep docenten van de School voor Journalistiek heeft de faculteitsdirectie een ultimatum gesteld. Binnen twee maanden moeten de organisatorische en ict-problemen opgelost zijn, anders volgen er acties.

De eisen zijn beschreven in een lijst van tien punten waaraan moet worden voldaan. Die variëren van de aanschaf van een kast met kantoorspullen, hulp bij technische problemen, afspraken over verantwoordelijkheden tot inspraak bij de aanstelling van de nieuwe instituutsdirecteur.

Het initiatief werd vrijdag 26 september naar buiten gebracht door de community HU Media. Docent Carel Kuitenbrouwer schrijft dat er de dag ervoor een ‘actievergadering’ is geweest waar het besluit tot het ultimatum is genomen. Als dit niet tot verbeteringen leidt ‘zou best eens de vlam in de pan kunnen slaan’.

Studentenblad De Paduaan van de faculteit Communicatie en Journalistiek besloot een artikel vervroegd op de website te zetten. Docent Remko van Broekhoven vertelt hierin dat bij het uitblijven van resultaten de docenten naar het college van bestuur stappen, landelijke publiciteit zoeken en een staking in het verschiet ligt. ‘Dat kan twee uur zijn, twee dagen of zelfs voor onbepaalde tijd.’ Ook in het studentenblad Whiteboard van de School voor Journalistiek kondigt Van Broekhoven acties aan. ‘We liggen op ramkoers.’

Leon van de Griendt, sinds enkele dagen interim-directeur bij de School voor Journalistiek, neemt de klachten ‘uiterst serieus’ en ziet de actie als een signaal om in gesprek te gaan met de docenten. ‘Het managementteam spant zich er voor in om met oplossingen te komen.’