Documentaire student journalistiek over Ambon

Zaterdag 1 november vindt de première plaats van de documentaire ‘Ambon Manise; Tranen in het Paradijs’, de debuutfilm van vierdejaars student journalistiek Bram Janssen.

De documentaire wordt getoond tijdens het SCENECS filmfestival in Amersfoort. De 21-jarige Janssen registreerde de nasleep van de oorlog tussen de moslims en christenen op het Moluks eiland Ambon. Het resultaat is een film over twee jongens, een christen en een moslim, die een trauma hebben overgehouden aan de conflicten.

Janssen is naast student freelancejournalist. Hij kreeg het idee voor de documentaire tijdens een vakantie in 2006. ‘In feite had ik niets met Ambon tot ik daar kwam. Een van de twee jongens uit de documentaire sprak ik daar. Zijn verhaal greep me zo aan. Ik ben een jaar later teruggegaan met een camera om de verhalen te filmen. De mensen wilde graag hun ei kwijt.’