Doorstromers positief over pré-masters

Studenten van hogescholen zijn redelijk tevreden over de pre-masters van de universiteit Utrecht die zij volgen. De opleidingen voldoen aan de verwachtingen en de inhoud is boeiend. Wel vindt een grote groep het niveau te hoog.

Dat blijkt uit een voorlopig onderzoeksverslag van de stichting OER, een studentenorganisatie die de kwaliteit van het onderwijs onderzoekt. De pre-master bereidt hbo-afgestudeerden voor op een masterstudie aan de universiteit. Er deden zo’n tweehonderd studenten aan het onderzoek mee.

De verwachting dat de helft van de pre-masters aan de universiteit gevolgd zou worden door studenten van de HU is niet uitgekomen. Driekwart is afkomstig van andere hogescholen; de HU tekent voor 13 procent van de doorstromers.

Vanavond worden de onderzoeksresultaten gepresenteerd tijdens een symposium van de stichting OER in de universiteitsbibliotheek.