Drie-eenheid van christelijke hogescholen

Drie christelijke hogescholen willen meer met elkaar gaan samenwerken. Ze sluiten een fusie niet uit.

Orthodox-christelijke jongeren kiezen niet meer vanzelfsprekend voor een christelijke hogeschool, constateert voorzitter Jacob Schaap van de Zwolse Gereformeerde Hogeschool in het Reformatorisch Dagblad. Hij wil meer samenwerking met de Christelijke Hogeschool Ede en de hogeschool Driestar in Gouda. ‘Dat kan hopelijk bewerkstelligen dat jongeren blijven kiezen voor christelijk hoger onderwijs.’

De drie hbo-instellingen doen overigens al veel samen, bijvoorbeeld in lectoraten en op het gebied van ict. Ede en Zwolle sturen nu op een fusie aan. Gouda houdt de boot af, maar wil wel praten over intensievere samenwerking.

Rond de eeuwwisseling koos bijna anderhalf procent van alle eerstejaars hbo-studenten voor de Christelijke Hogeschool Ede, de Gereformeerde Hogeschool in Zwolle of de hogeschool Driestar. Vanaf 2003 groeiden ze samen naar een marktaandeel van 1,9 procent, maar daar kwam vorig jaar abrupt een einde aan: in 2008 trokken zij opeens nog maar 1,6 procent van alle hbo-studenten. Om precies te zijn zakten ze van 2137 nieuwe studenten in 2007 naar 1887 in 2008.